Het bouwen van een scoremodel kun je doen op twee manieren, statisch of dynamisch.

Statische scoremodellen

Gebaseerd op bijvoorbeeld klantgegevens, extern ingekochte gegevens of een kansberekening dat een klant bijvoorbeeld uit gaat vallen, kun je op een moment bepalen dat deze nieuwe klant in een speciaal bakje gaat vallen. Deze klant krijgt dan een bepaald segment of label toegewezen en komt zo in een andere flow dan klanten die dezelfde stappen doorlopen hebben maar niet de eigenschappen hebben om uit te vallen.

Dynamische scoremodellen

Een andere optie zijn dynamische scoremodellen. Deze bouw je op tijdens de customer journey die de persoon doorloopt. In bepaalde fases en bij bepaalde acties wordt een score toegekend wanneer iemand een actie heeft ondernomen. Door het score model wordt het gemakkelijker om op het juiste moment iemand te benaderen met een juiste boodschap.

Scoremodellen zijn gebaseerd op key data

Bij het toekennen van scores wordt gebruik gemaakt verschillende soorten data. Dit is totaal afhankelijk van wat op dat moment belangrijk is om jouw doelstelling te behalen. Zo kan het bij sommige doelstelling heel belangrijk zijn dat je hele onzinnige dingen weet (zoals welke bank ze gebruiken) omdat je dan samen met andere data kunt zien wat voor type mens het is. Denk bij key data aan:
• Persoonsinformatie (in de breedste zin)
• Demografische gegevens
• Transactie data
• Campagne- of kanaalherkomst
• Zoekopdrachten
• Website- en emailinteractie
• Paginabezoeken

Ken een score toe aan je database

Vervolgens ken je bepaalde score (een getal) toe aan de data, de persoon, die je mee wil nemen in je campagne. Je kunt ook min scores toevoegen voor bijvoorbeeld expres foutief ingevulde data. Iemand die bij telefoonnummer 0612345678 invult wil duidelijk niet gecontacteerd worden.

Behaald iemand een bepaalde score dan is dit de trigger binnen de campagne en wordt een boodschap verzonden. Voordeel hiervan is dat alleen kansrijke leads verder komen in komen in de salesfunnel en je niet onnodig veel tijd kwijt bent aan minder waardevolle of zelfs kansloze leads. Of dat je een behoud journey aan kunt zetten op het moment dat je juist verwacht dat een klant bij je weggaat.

Het uitdenken en bouwen van een scoremodel is niet in een uurtje gedaan. Het is dan ook belangrijk dat je precies weet wat je marketingdoelen zijn en hoe een scoremodel daarin kan helpen. Kun je wat hulp gebruiken?

Bel ons even, we denken graag met je mee
We maken gebruik van functionele en analytische cookies. Meer hierover in onze privacy statement.