Scoremodellen: twee manieren

Het bouwen van een scoremodel kun je doen op twee manieren, statisch of dynamisch.

1. Statische scoremodellen

Gebaseerd op bijvoorbeeld klantgegevens, extern ingekochte gegevens of een kansberekening dat een klant bijvoorbeeld uit gaat vallen, kun je op een moment bepalen dat deze nieuwe klant in een speciaal bakje gaat vallen. Deze klant krijgt dan een bepaald segment of label toegewezen en komt zo in een andere flow dan klanten die dezelfde stappen doorlopen hebben maar niet de eigenschappen hebben om uit te vallen.

2. Dynamische scoremodellen

Een andere optie zijn dynamische scoremodellen. Deze bouw je op tijdens de customer journey die de persoon doorloopt. In bepaalde fases en bij bepaalde acties wordt een score toegekend wanneer iemand een actie heeft ondernomen. Door het score model wordt het gemakkelijker om op het juiste moment iemand te benaderen met een juiste boodschap.

Scoremodellen zijn gebaseerd op key data

Bij het toekennen van scores wordt gebruik gemaakt verschillende soorten data. Dit is totaal afhankelijk van wat op dat moment belangrijk is om jouw doelstelling te behalen. Zo kan het bij sommige doelstelling heel belangrijk zijn dat je hele onzinnige dingen weet (zoals welke bank ze gebruiken) omdat je dan samen met andere data kunt zien wat voor type mens het is. Denk bij key data aan:
• Persoonsinformatie (in de breedste zin)
• Demografische gegevens
• Transactie data
• Campagne- of kanaalherkomst
• Zoekopdrachten
• Website- en emailinteractie
• Paginabezoeken

Ken een score toe aan je database

Vervolgens ken je bepaalde score (een getal) toe aan de data, de persoon, die je mee wil nemen in je campagne. Je kunt ook min scores toevoegen voor bijvoorbeeld expres foutief ingevulde data. Iemand die bij telefoonnummer 0612345678 invult wil duidelijk niet gecontacteerd worden.

Behaald iemand een bepaalde score dan is dit de trigger binnen de campagne en wordt een boodschap verzonden. Voordeel hiervan is dat alleen kansrijke leads verder komen in komen in de salesfunnel en je niet onnodig veel tijd kwijt bent aan minder waardevolle of zelfs kansloze leads. Of dat je een behoud journey aan kunt zetten op het moment dat je juist verwacht dat een klant bij je weggaat.

Het uitdenken en bouwen van een scoremodel is niet in een uurtje gedaan. Het is dan ook belangrijk dat je precies weet wat je marketingdoelen zijn en hoe een scoremodel daarin kan helpen. Kun je wat hulp gebruiken?

Bel ons even, we denken graag met je mee
Verder lezen:
Pas je journeys aan op de nieuwe telecommunicatiewet
Pas je journeys aan op de nieuwe telecommunicatiewet
De telecommunicatiewet per 1 juli 2021 Wellicht heb je er niet zo bij stilgestaan dat je telefoonummers verzamelt voor telecommunicatie, totdat je vernam dat de...
Met marketing automation bereik je jouw doelgroep nog beter!
Met marketing automation bereik je jouw doelgroep nog beter!
Laten we beginnen met de definitie van marketing automation. Net als met vele andere marketingtermen zijn hier meerdere definities voor. Wanneer wij het over marketing automation...
Een Customer Data Platform (CDP), is dat wat voor mijn organisatie?
Een Customer Data Platform (CDP), is dat wat voor mijn organisatie?
Wat is een customer data platform Een customer data platform is een digitaal platform waarop verschillende relevante databronnen gekoppeld worden. Bijvoorbeeld een CRM-systeem,...
De Data Driven Talent Journey
De Data Driven Talent Journey
Data driven Employer Branding Employer Branding is natuurlijk niets meer en minder dan het creëren van merkvoorkeur binnen een specifiek gedefinieerde groep op de arbeidsmarkt....
Scoor beter met een scoremodel
Scoor beter met een scoremodel
Scoremodellen: twee manieren Het bouwen van een scoremodel kun je doen op twee manieren, statisch of dynamisch. 1. Statische scoremodellen Gebaseerd op bijvoorbeeld klantgegevens,...
Vijf marketing tips om je online omzet een boost te geven
Vijf marketing tips om je online omzet een boost te geven
Marketing tip #1 Een nieuwsbrief met een header, footer en mooi opgemaakte boodschap, we ontvangen ze dagelijks. Vaak nadat iemand er enorm veel uren werk aan gehad heeft. Doe het...
In vijf stappen naar datagedreven marketingcampagnes
In vijf stappen naar datagedreven marketingcampagnes
Wat is datagedreven marketing? Laten we eerst beginnen met een stukje theorie. Marlous Spaven, directeur van 100%driven: ‘Dat is de manier van marketing bedrijven anno nu. Zowel...
We maken gebruik van functionele en analytische cookies. Meer hierover in onze privacy statement.