Wat is Marketing Automation?

Laten we beginnen met de definitie van Marketing Automation, want net als met veel andere marketingtermen bestaan er meerdere definities voor. Wanneer wij het over marketing automation hebben bedoelen wij:

‘’Het automatiseren van marketingprocessen door middel van software met als doel de juiste persoon de juiste content op het juiste moment te geven via zijn of haar favoriete kanaal.’’

Bereik 100% van je base

Door het gebruik van een omni-channel strategie wordt het maximale bereik en uiteindelijk ook rendement behaald. Hoewel je een prachtige open ratio van 60% op je e-mail kan behalen, wordt dan toch 40% niet bereikt. En zelfs al heb je 80% open, bereik je nog altijd een deel niet of niet via zijn of haar favoriete kanaal. Door je klant of prospect te benaderen via een ander kanaal (mogelijk waarop zij liever) benadert willen worden. Zo bereik je uiteindelijk een veel hoger percentage. En een stuk minder irritatie. Natuurlijk zijn sommige middelen kostbaarder dan andere dus houd hier rekening mee in je multi-channel aanpak.

Inrichten van marketing automation

Het juiste middel voor de juiste prospect of klant is een van de mooie features van marketing automation. Maar de mogelijkheden om marketing automation in te zetten kunnen ingewikkeld zijn. Je proces inrichten is niet iets wat je even doet. Om ervoor te zorgen dat jouw bezoeker vanaf het eerste contactmoment op bijvoorbeeld jouw website, vervolgens de juiste content via het juiste kanaal op het juiste moment ontvangt, is een goede aanpak nodig. Onze 100%aanpak helpt je dit gestructureerd doen. In dit blog nemen we je graag mee in de mogelijkheden van marketing automation en geven we je tips zodat het binnen jouw marketingafdeling echt verschil kan maken. Wil je meer weten over de aanpak weten, lees dan meer over de 100% aanpak.

Om een geautomatiseerde campagne in te richten zijn er een aantal dingen nodig:

1. Bepaal een doel
2. De software voor de trigger
2. Een flow
3. Klantdata
4. Content

1. Bepaal je doel

Wat wordt het doel van jouw marketing automation. Wat wil je bereiken met het inzetten van jouw campagne? Wil je meer leads, loyalere klanten en daarmee de churn reduceren of wil je jouw naamsbekendheid vergroten? Denk goed na over wat je wilt bereiken en richt jouw campagne hierop. Zorg ervoor dat je achteraf kunt meten of je doel behaald is. Stel vast hoeveel je mag uitgeven om een rendabele campagne in te richten. En hoeveel nieuwe klanten je nodig hebt om winst te maken.

Bepaal doel

2. Bepaal jouw effectieve trigger

Een geautomatiseerde campagne start op een bepaald moment. Dit noemen we ook wel de trigger. Dit moment is klant-getriggerd of data-getriggerd. Een voorbeeld van klant getriggerd is een bepaalde actie online zoals het aanvragen van informatie, een aankoop of bezoek op de site. Het kan ook data getriggerd zijn, zoals een week na aankoop, je verjaardag, via programmatic advertising of een scoremodel. Hierover lees je meer in het scoremodel blog. En je kunt natuurlijk ook zelf handmatig een campagne starten door het versturen van een DM of selecteren voor een e-mailcampagne.

3. Marketing automation flow

Wanneer de trigger afgaat, gaat de campagneflow van start. Dit kan eenmalig, periodiek of continue zijn. De campagneflow is beschreven in een schematisch overzicht in chronologische volgorde van de campagne uitingen. Hierin staat vast wanneer, welke (dynamische) content er via welk kanaal naar welke ontvanger gestuurd wordt.

Timing is everything

Het is verstandig om de stappen van je geautomatiseerde campagne plaats te laten vinden door vervolg triggers (zoals kliks, web bezoeken of andere meetbare acties). Het vaststellen van de timing is erg bepalend voor je succes. Je kan je voorstellen dat een verlaten winkelwagentje campagne na een dag beter scoort dan na een maand. Een andere wijze om over timing na te denken zijn aftellen naar een event, 3 dagen na laatste contact of andere momenten. Soms wil je ook gewoon zelf bepalen wat je doelgroep wanneer krijgt. Weet wel dat vraag gestuurd vaak beter rendeert.

4. Klantdata en dynamische content bepalen wat je stuurt

Een andere prachtige feature is dat je in marketing automation software je klantdata kan laten bepalen wat iedere individuele klant of prospect ontvangt. Klantdata bepaalt dan de (dynamische) content en het kanaal. Klantdata zijn gegevens over de ontvanger zoals geslacht, aankoopgedrag, einddatum van abonnement, geïnstalleerde apps, gedragdata etc. Dit samen met jouw creatieve concept en prachtige dynamische templates voor bijvoorbeeld e-mails, direct mails of webpagina’s vormen de basis voor een hele persoonlijke indruk.

Voordelen van Marketing Automation

Naast het feit dat het automatiseren van campagnes veel tijd kan besparen zijn er nog meer voordelen. Zo kun je jouw marketinginspanningen veel beter meetbaar maken en veel langer gebruiken. Je maakt inzichtelijk welke bezoekers doorgroeien naar klanten. Door de kosten terug te rekenen per lead (Cost Per Lead), kan beter bepaald worden welk kanaal, welke doelgroep of zelfs welk salespersoon binnen je team, het meeste resultaat oplevert.

We verwachten steeds meer

Consumenten verwachten steeds meer dat content beter aansluit op hun behoefte. En zelfs in je B2B campagne is de verwachting van je doelgroep steeds hoger. De resultaten van bulk media gaan achteruit en dit kan zelfs je merk schaden. Denk maar eens aan een klant die net besteld had vlak voor jouw actie. Gericht targetten via marketing automation maakt het mogelijk om de content aan te laten sluiten op de interesse en gegevens van de consument doormiddel van dynamic content. Denk daarbij aan gepersonaliseerde video, personalisatie op landingspagina’s en in email. Door marketing automation software te combineren met dynamische content wordt de marketeer geholpen in het schrijven voor heel veel segmenten zonder heel veel uitingen klaar te zetten.

Het grootste nadeel van marketing automation

Ja het heeft ook nadelen. Zo stop het inzetten van marketing automation niet wanneer de conversie is behaald. Eens een persoonlijke indruk, altijd deze verwachting geschept. Dus ook bij het uitbouwen en behouden van je klant is marketing automation prima in te zetten. Ook is alles meetbaar en inzichtelijk. Je kunt dus prima zien dat een campagne van vorig jaar dit jaar minder goed werkt. En dat de ene collega veel beter redement weet te halen dan de andere collega met dezelfde tools. Het is dus veel meer dan een setje tools. Het is een hele andere manier van werken, die continue je aandacht vraagt en heel veel kan opleveren als je er goed mee omgaat.

Wat heb je nodig om aan de slag te gaan met Marketing Automation?

Vooropgesteld, marketing automation is een tool. Het is daarom goed om eerst helder te krijgen wat jouw marketingdoelstellingen zijn. Vervolgens kun je aan de hand van de behoeftes vaststellen hoe marketing automation een rol kan spelen om doelen te behalen.
Wanneer marketing automation een rol kan spelen binnen jouw marketing uitdagingen, breng de processen én de datastromen in kaart die je wilt automatiseren. Op basis daarvan kun je de keuze van de juiste software maken.

Tools

Welke Marketing Automation tools zijn er?

Welke marketing automation tool het best bij jouw organisatie past is niet zo één-twee-drie te beantwoorden. Er zijn er honderden. En is enorm afhankelijk van wat je nu al hebt qua databases, bedrijfsprocessen, e-mailmarketingtools en content managementsystemen. Ook is het afhankelijk van de grote van jouw bedrijf en jullie klantenbestand. Om eens te kijken welke pakketen er zijn en welke wellicht bij jouw ambities passen kun je een kijkje nemen op deze website met een overzicht van heel veel tools.

Er zijn heel veel keuzes te maken

100%driven werkt met heel veel verschillende pakketten en adviseert je graag welke tool er het beste bij je past. Probeer maar vast deze vragen te beantwoorden dan heb je de eerste stap al gemaakt.

  • Kies je voor een marketing suite of een meer specifiekere tool?
  • Wil je je data in de cloud of on premises?
  • Welke functionaliteiten heb je nodig? Wil je omni-channel of eigenlijk alleen e-mail?
  • Zijn de koppelingen met huidige software mogelijk?
  • Welke ondersteuning heb je nodig voor jouw marketingteam?
  • Heb je de juiste mensen in je team?
  • Niet geheel onbelangrijk: wat is het budget?

Hulp nodig om deze vragen te beantwoorden? Wij kunnen ons voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet en wel wat hulp kan gebruiken.

Bel ons even, we helpen je graag verder
We maken gebruik van functionele en analytische cookies. Meer hierover in onze privacy statement.