Niet iedereen reageert direct

Slechts 80% van de mensen open een direct mail, 20% van jouw doelgroep ziet het aanbod niet eens. Van de mensen die wel de enveloppe openen reageert niet iedereen die dat in eerste instantie wilde op jouw poststuk. Benader je dezelfde groep nog eens dan kan dat, weten we uit ervaring, zeker één procent extra response opleveren. Maar resultaten die oplopen tot een twee keer zo hoge respons dan het origineel komen ook zeker voor.

Maak herhaling onderdeel van je campagnes

Uiteraard is de investering hoger wanneer je een DM twee keer verstuurt, maar de investering in de twee verzending is lang niet zo hoog als de investering in de eerste. Wanneer je de herhaal mailing onderdeel van je campagne, kun je rekening houden met de kosten en deze beperken. De meest kosten voor de tweede verzending zijn al gemaakt, ontwerp, copy, uren en kosten voor drukwerk bij een hogere oplage zijn goedkoper. Denk ook eens na of alle adressen in de mailinglijst kwalitatief zo sterk zijn, wellicht kun je daar een deel op besparen.

stuur een dm nogmaals

Kracht van herhaling

Exact dezelfde herhaling

Wacht met een herhaal mailing één tot twee weken nadat de eerste DM op de deurmat is geval. De 400 mensen die al gereageerd hebben, haal je uiteraard uit het verzendbestand. Zo kun je de mailing voor een tweede keer ongewijzigd verzenden. Aan het poststuk sleutelen is niet nodig, stuur gewoon exact hetzelfde. Degene waarvan je wilt dat -ie reageert zal denken: ‘oh ja, daar wilde ik nog op reageren’. Maar de meesten zullen zich de eerste versie niet meer kunnen herinneren.

Versimpel de herhaling

Bij een kostbare mailing kan het verstandig zijn om de herhaling te versimpelen of om de herhaling digitaal te versturen (mits je deze gegevens hebt). Een simpele A6-ansichtkaart kan ook veel extra respons opleveren. Laat deze ansichtkaart een reminder zijn van jouw aanbod en communiceer duidelijk wanneer de actieperiode afloopt. Omdat de ruimte op een ansichtkaart beperkt is houd je de boodschap kort en geef je duidelijke instructies hoe de ontvanger kan reageren.

Herhaal ook digitaal

Herhaling werkt ook digitaal bij bijvoorbeeld e-mail erg goed. De kengetallen wijken dan wel af, maar het principe is gelijk. Wat je bij e-mail wel weet is wie er niet geopend heeft, stuur deze mensen dezelfde e-mail maar met een ander onderwerp. De mensen die wel hebben geopend maar niet hebben gereageerd kun je verleiden met een simpelere variant zoals hierboven beschreven.

Verder lezen:
100%driven onderdeel van United Playgrounds.
100%driven onderdeel van United Playgrounds.
We are United Playgrounds. Let’s play!...
Blijft de response op de direct mail achter? Stuur deze nog eens!
Blijft de response op de direct mail achter? Stuur deze nog eens!
Slechts 80% van de mensen open een direct mail, 20% van jouw doelgroep ziet het aanbod niet eens. Van de mensen die wel de enveloppe openen reageert niet iedereen die dat in...
Pas je journeys aan op de nieuwe telecommunicatiewet
Pas je journeys aan op de nieuwe telecommunicatiewet
De telecommunicatiewet per 1 juli 2021 Wellicht heb je er niet zo bij stilgestaan dat je telefoonummers verzamelt voor telecommunicatie, totdat je vernam dat de...
Met marketing automation bereik je jouw doelgroep nog beter!
Met marketing automation bereik je jouw doelgroep nog beter!
Laten we beginnen met de definitie van marketing automation. Net als met vele andere marketingtermen zijn hier meerdere definities voor. Wanneer wij het over marketing automation...
Een Customer Data Platform (CDP), is dat wat voor mijn organisatie?
Een Customer Data Platform (CDP), is dat wat voor mijn organisatie?
Wat is een customer data platform Een customer data platform is een digitaal platform waarop verschillende relevante databronnen gekoppeld worden. Bijvoorbeeld een CRM-systeem,...
De Data Driven Talent Journey
De Data Driven Talent Journey
Data driven Employer Branding Employer Branding is natuurlijk niets meer en minder dan het creëren van merkvoorkeur binnen een specifiek gedefinieerde groep op de arbeidsmarkt....
Scoor beter met een scoremodel
Scoor beter met een scoremodel
Scoremodellen: twee manieren Het bouwen van een scoremodel kun je doen op twee manieren, statisch of dynamisch. 1. Statische scoremodellen Gebaseerd op bijvoorbeeld klantgegevens,...
Vijf marketing tips om je online omzet een boost te geven
Vijf marketing tips om je online omzet een boost te geven
Marketing tip #1 Een nieuwsbrief met een header, footer en mooi opgemaakte boodschap, we ontvangen ze dagelijks. Vaak nadat iemand er enorm veel uren werk aan gehad heeft. Doe het...
In vijf stappen naar datagedreven marketingcampagnes
In vijf stappen naar datagedreven marketingcampagnes
Wat is datagedreven marketing? Laten we eerst beginnen met een stukje theorie. Dat is de manier van marketing bedrijven anno nu. Zowel op technisch als creatief vlak. Data...