Wat is datagedreven marketing?

Laten we eerst beginnen met een stukje theorie.

Marlous Spaven, directeur van 100%driven: ‘Dat is de manier van marketing bedrijven anno nu. Zowel op technisch als creatief vlak. Data triggert (start) je communicatie flows. Data bepaalt wie welke communicatie-uiting moet krijgen. En met de prachtige inzichten uit je data haal je inspiratie en motivatie om echt effectieve campagnes te maken. Met data kun je toveren door net díe inzichten naar boven te halen waarmee je je uitingen op het juiste moment kan laten binnenkomen, via het juiste kanaal, met het juiste aanbod en met een effectieve boodschap. Soms zelfs nog voordat de ontvanger door heeft dat hij of zij het nodig heeft. Daarnaast helpt datagedreven marketing je om je aanpak te verbeteren, omdat scherpe analyses voor continue verbeteringen zorgen.’ Toch waarschuwt Marlous om niet zomaar alles datagedreven te maken. ‘Let goed op je ROI. Niet alles is rendabel om te personaliseren. Blijf goed de touwtjes in handen houden. Analyseer je resultaten en stuur goed bij. Datagedreven marketing kan veel bijdragen, maar zorg dat je de klantreizen overzichtelijk maakt. Veel mensen hebben na een tijdje geen idee meer wat ze allemaal hebben draaien.’

Er is dus een relatie tussen datagedreven marketing draait dus om meer dan alleen data, het gaat om het optimaal personaliseren op basis van data zodat de marketinguitingen relevanter te communiceren door de het customer journey heen. Het resultaat van de relevantie zul je terug zien in de ROI van de campagnes.

Het verschil tussen datagedreven marketing en datagedreven e-mails

Het versturen van gepersonaliseerde e-mails gebeurt bij driekwart van de bedrijven. Dit kwam uit eerder onderzoek van DDMA. Het personaliseren van andere middelen ligt een stuk lager. Van de bedrijven die direct mails (post) inzetten, personaliseert 60% zijn DM’s. Personalisatie wordt nog minder toegepast bij websites (41%), social media (38%) en video (23%). Veel bedrijven die aangeven dat ze datagedreven marketing inzetten, zijn eigenlijk bezig met datagedreven e-mailmarketing. Waarschijnlijk omdat e-mailmarketing tools het erg gemakkelijk maken om te personaliseren. Er valt voor veel bedrijven daarom nog veel winst te behalen wat betreft het personaliseren van hun andere marketingkanalen.

Dit zijn de stappen die je nodig hebt voor datagedreven marketing

Relevant en gepersonaliseerd communiceren op basis van data bereik je alleen met een gestructureerde aanpak. Doorloop daarom onderstaande stappen voordat de eerste uitingen de (digitale) deur uit gaan.

Stap 1: Onderzoek je datastromen

Start met een analyse binnen je bedrijf waarbij je je data-architectuur in kaart brengt. Door welke systemen ‘lopen’ je data? Welke data zijn er al aanwezig? Wat weet je over de klant en waar staan deze data, staan deze data in één centrale database of zijn deze verspreid over verschillende platformen? Je zal al snel merken dat veel data voorhanden is, maar alleen niet altijd tot je beschikking. Daarom is het verstandig om de data te ontsluiten in een Data Management Platform (DMP) of Customer Data Platform (CDP).

Data Management Platform

Een Data Management Platform, afgekort DMP, is software die door gebruik van verschillende bronnen vastlegt hoe, hoevaak, wanneer en hoe lang een bezoeker gebruikmaakt van een website of app. Een DMP levert jou hiermee inzicht in het gedrag van (potentiële) klanten. Daarnaast kan een DMP informatie verschaffen over hoe bezoekers om zijn gegaan met advertenties op andere websites. Een DMP werkt op basis van cookies en levert anonieme data van gebruikers en ingedeeld kunnen worden in verschillende segmenten. De software geeft je een beeld van jouw publiek en geeft je de mogelijkheid om jouw doelgroep te bereiken via ad-servers. De meeste ad-servers zijn gekoppeld met de meeste DMP's. Ben je vooral op zoek naar nieuwe klanten (leads), dan kan een DMP een aanvulling zijn binnen je data-architectuur.

Customer Data Platform

Het grote verschil met een DMP, is dat een Customer Data Platform (CDP) een gecentraliseerd klantbeeld creëert van individuele klanten. Het klantbeeld is dus niet gepersonaliseerd maar gekoppeld aan een e-mailadres, apparaat ID of een andere first-party identifier. Een ander verschil is dat je bij een CDP gebruikmaakt van alle relevante bronnen die je tot je beschikking hebt. Niet alleen gebruiksgegeven maar ook klantcontact momenten met de klantenservice, transactionele data en bijvoorbeeld e-mailcommunicatie.

Stap 2: Formuleer de doelstellingen

Het is belangrijk om helder te hebben wat je wilt bereiken met je marketingactiviteiten. Zo kun je later ook bepalen of de inspanningen daadwerkelijk succesvol zijn geweest. Stel concrete doelstellingen op en maak ze zo helder mogelijk. Gebruik onderstaande vragen om je doelstellingen te formuleren en maak die zo SMART mogelijk:

  • Kwantificeer wanneer het een succes is. Wat draagt het bij aan jullie omzet en rendement? Of draagt het bij aan de NPS?
  • Welke inzichten hebben jullie van de klant? Welke segmenten en kenmerken onderscheiden jullie?
  • Welke beloften doen jullie? Hoe bewijzen jullie dit?

Als het goed is, heb je nu je KPI’s scherp. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: ‘In 2020 verbeteren we de conversie met 20% uit deze doelgroep.’

Stap 3: Breng jullie klantreis in kaart en optimaliseer deze

Breng de ideale klantreis in beeld. Wat maakt jullie klant mee op de verschillende momenten waarop ze in contact zijn met jullie? En wat zou je graag willen dat ze meemaken? Hoe persoonlijk moeten deze momenten zijn? Welke ‘problemen’ moeten jullie op die momenten oplossen of welke wow-momenten moeten jullie creëren? Werk dit goed uit. Denk hierbij aan de journeys per doelgroep, per product of dienst en natuurlijk ook per combinatie van verschillende diensten en/of producten. Neem in de uitwerkingen ook de verschillende communicatiekanalen mee. Hoe herken je de doelgroep? En zijn jullie in staat om het juiste aanbod, op het juiste moment, via het gewenste kanaal af te leveren bij de juiste persoon?

Stap 4: Bepaal welke data & systemen jullie nodig hebben

Grijp terug naar de analyse die je hebt gedaan (bij stap 1) en beoordeel of je de geoptimaliseerde klantreizen ook kan realiseren met de software die op dit moment aanwezig is. Het is super als dat lukt, maar dat is vaak niet het geval. Vanuit de gewenste klantreizen bepaal je vervolgens welke systemen en data er nodig zijn om de flows uit te werken.

Stap 5: Werk je datagedreven campagnes uit en blijf monitoren en optimaliseren

Nu kan je eindelijk aan de slag met het bedenken, ontwerpen en bouwen van uitingen en campagnes. Het komt regelmatig voor dat je door middel van klantonderzoek en data-analyse merkt dat de klantreizen toch niet zo optimaal lopen als je verwacht had. Gebruik deze learnings en blijf je klantreizen optimaliseren. Om te weten of jouw inzet het gewenste resultaat bereikt of dat er meer uit de campagnes gehaald kan worden, moet je blijven monitoren en optimaliseren. Dit is een doorlopend proces.

Data-driven marketing voor jouw bedrijf

De inzet van datagedreven marketing biedt zoals je ziet veel kansen om meer uit jouw marketing efforts te halen. We kunnen ons goed voorstellen dat je hulp kunt gebruiken bij het inzetten van datagedreven marketing binnen jouw organisatie. Bij 100%driven zijn we hier dagelijks mee bezig. Laten we eens kennismaken om de mogelijkheden voor jouw bedrijf te bespreken!

Neem contact met ons op
Verder lezen:
Pas je journeys aan op de nieuwe telecommunicatiewet
Pas je journeys aan op de nieuwe telecommunicatiewet
De telecommunicatiewet per 1 juli 2021 Wellicht heb je er niet zo bij stilgestaan dat je telefoonummers verzamelt voor telecommunicatie, totdat je vernam dat de...
Met marketing automation bereik je jouw doelgroep nog beter!
Met marketing automation bereik je jouw doelgroep nog beter!
Laten we beginnen met de definitie van marketing automation. Net als met vele andere marketingtermen zijn hier meerdere definities voor. Wanneer wij het over marketing automation...
Een Customer Data Platform (CDP), is dat wat voor mijn organisatie?
Een Customer Data Platform (CDP), is dat wat voor mijn organisatie?
Wat is een customer data platform Een customer data platform is een digitaal platform waarop verschillende relevante databronnen gekoppeld worden. Bijvoorbeeld een CRM-systeem,...
De Data Driven Talent Journey
De Data Driven Talent Journey
Data driven Employer Branding Employer Branding is natuurlijk niets meer en minder dan het creëren van merkvoorkeur binnen een specifiek gedefinieerde groep op de arbeidsmarkt....
Scoor beter met een scoremodel
Scoor beter met een scoremodel
Scoremodellen: twee manieren Het bouwen van een scoremodel kun je doen op twee manieren, statisch of dynamisch. 1. Statische scoremodellen Gebaseerd op bijvoorbeeld klantgegevens,...
Vijf marketing tips om je online omzet een boost te geven
Vijf marketing tips om je online omzet een boost te geven
Marketing tip #1 Een nieuwsbrief met een header, footer en mooi opgemaakte boodschap, we ontvangen ze dagelijks. Vaak nadat iemand er enorm veel uren werk aan gehad heeft. Doe het...
In vijf stappen naar datagedreven marketingcampagnes
In vijf stappen naar datagedreven marketingcampagnes
Wat is datagedreven marketing? Laten we eerst beginnen met een stukje theorie. Marlous Spaven, directeur van 100%driven: ‘Dat is de manier van marketing bedrijven anno nu. Zowel...
We maken gebruik van functionele en analytische cookies. Meer hierover in onze privacy statement.