Grote bedrijven zijn minder datagedreven, maar hebben wel de tools

Hetzelfde DDMA onderzoek laat zien dat maar 20% een centraal klantbeeld heeft, dat is niet gegroeid in vergelijking met het jaar daarvoor. Zo zet maar liefst 85% crm-systemen in, maar heeft maar 34% een CDP (customer data platform).

Ook erg opvallend in dit onderzoek is dat grote organisaties minder goed hun data weten om te zetten naar bruikbare informatie, vergeleken met organisaties onder 100 werknemers. Grote organisatie scoren 67% en kleinere 77%. Terwijl 85% van de grote bedrijven crm-tools hebben! Verrassend is dat slechts de helft hiervan marketing automation inzet. Ook predictive modelling, zoals scoremodellen, wordt maar op 40% van de onderzochte bedrijven gebruikt. Het meest populaire kanaal om datagedreven marketing toe te passen is e-mail, dat zal je vast niet verbazen.

Het verschil tussen datagedreven marketing en datagedreven e-mails.

Het versturen van gepersonaliseerde e-mails gebeurt bij driekwart van de bedrijven, kwam uit eerder onderzoek. Best netje! Het personaliseren van andere middelen ligt een stuk lager. Van de bedrijven die direct mails (post dus) inzetten, personaliseert 60% zijn DM. Personalisatie wordt nog minder toegepast bij websites (41%), social media (38%) en video (23%). Veel bedrijven die aangeven dat ze datagedreven marketing inzetten zijn eigenlijk bezig met datagedreven e-mailmarketing. Waarschijnlijk omdat email-marketingtools het erg gemakkelijk maken om te personaliseren.

Zo word jij ook data driven!

Wil je ook aan de slag met het personaliseren van jouw marketingkanalen? Heb je de juiste tools, maar zet je ze maar mondjesmaat in? Is je data niet toegankelijk? Wil je eerst je strategie aanscherpen? Heb je even hulp nodig om op te starten? Wij helpen je graag verder. Hieronder vind je meer informatie hoe je data gedreven marketing in kan zetten binnen jouw organisatie.

Wat is datagedreven marketing?

Laten we eerst beginnen met een stukje theorie: wat is data gedreven marketing? Marlous Spaven, directeur 100%driven: ‘Dat is de manier van marketing bedrijven anno nu. Zowel op technisch als creatief vlak. Data triggert (start) je communicatie flows. Data bepaalt wie welke communicatie uiting moet krijgen. En met de prachtige inzichten uit data, haal je inspiratie en motivatie om echt effectieve campagnes te maken. Met data kun je toveren door net die inzichten boven te halen waarmee je uitingen op het juiste moment kan laten binnenkomen, via het juiste kanaal, met het juiste aanbod en een effectieve boodschap. Soms zelfs nog voordat de ontvanger door heeft dat hij/zij het nodig heeft. Daarnaast helpt datagedreven marketing je aanpak te verbeteren, omdat scherpe analyses voor continue verbeteringen zorgen.’
Toch waarschuwt Marlous niet zomaar alles datagedreven te maken. ‘Let goed op je ROI. Niet alles is rendabel om te personaliseren. Blijf goed de touwtjes in handen houden. Analyseer je resultaten en stuur goed bij. Datagedreven marketing kan veel bijdragen, maar zorg dat je de klantreizen overzichtelijk maakt. Veel mensen hebben na een tijdje geen idee meer wat ze allemaal hebben draaien.’

Dit zijn de stappen die je nodig hebt voor data driven marketing.

Dus écht gepersonaliseerd communiceren bereik je alleen met een gestructureerde aanpak. Doorloop daarom deze stappen voordat de eerste uitingen de ‘deur’ uitgaan.

Stap 1: Onderzoek je datastromen

Start met een ‘onderzoek’ binnen je bedrijf dat je data-architectuur in kaart brengt. Door welke systemen loopt jouw data. Welke data is er al aanwezig, wat weet je over de klant en waar staat deze data? Je zal al snel merken dat je veel data voorhanden is maar alleen niet altijd tot je beschikking. Daarom is verstandig om de data te ontsluiten in een Data Management Platform (DMP) of Customer Data Platform (CDP).

Stap 2: Doelstellingen formuleren.

Het is belangrijk om helder te hebben wat je wil bereiken met je marketingactiviteiten. Zo kun je later ook bepalen of de inspanningen daadwerkelijk succesvol zijn geweest. Stel concrete doelstellingen op en maak ze zo helder mogelijk. Gebruik bijvoorbeeld deze vragen om je antwoorden te formuleren en maak ze zo smart mogelijk:

  • Kwantificeer wanneer het een succes in? Wat draagt het bij aan jullie omzet en rendement? Of draagt het bij aan de NPS?
  • Welke inzichten hebben we van de klant, welke segmenten en kenmerken onderscheiden we (data driven)?
  • Welke beloften doen we? Hoe bewijzen we dit?
  • Als het goed is heb je dan je KPI’s scherp. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘in 2020 verbeteren we de conversie met 20% uit deze doelgroep’.

Stap 3: Breng je klantreis in kaart en optimaliseer deze.

Breng de ideale klantreis in beeld. Wat maakt jouw klant mee in de verschillende momenten waarmee ze in contact zijn met je. En wat zou je graag willen dat ze meemaken. Hoe persoonlijk moeten deze momenten zijn en welke ‘problemen’ moet je op die momenten oplossen of wow momenten creëren. Werk dit goed uit. Denk hierbij aan de journeys per doelgroep, per product of dienst en natuurlijk ook per combinatie van verschillende diensten en producten. Neem in de uitwerkingen ook de verschillende communicatiekanalen mee. Hoe herken je doelgroep en ben je in staat om het juiste aanbod, op het juiste moment, via het gewenste kanaal af te leveren bij de juiste persoon.

Stap 4: Data & systemen

Grijp terug naar het onderzoek dat je hebt gedaan (bij stap 1) en beoordeel of je geoptimaliseerde klantreizen ook kan realiseren. Het is super als dat lukt, maar dat is vaak niet het geval. Vanuit de gewenste klantreizen bepaal je vervolgens welke systemen en data er nodig zijn om de flows uit te voeren.

Stap 5: Creatie en bouw

Nu kun je eindelijk aan de slag met het bedenken, ontwerpen en bouwen van uitingen en campagnes. Het komt regelmatig voor dat je doormiddel van klantonderzoek en data-analyse merkt dat de klantreizen toch niet zo optimaal lopen als je verwacht had. Gebruik deze learnings en blijf je klantreizen optimaliseren. Om te weten of jouw inzet het gewenste resultaat bereikt of er meer uit campagnes gehaald kan worden, moet je blijven monitoren en optimaliseren. Dit is een continue proces.

Data driven marketing voor jouw bedrijf

De inzet van datagedreven marketing biedt, zoals je ziet veel kansen om meer uit jouw marketing efforts te halen. We kunnen ons goed voorstellen dat je hulp kunt gebruiken bij het inzetten van data gedreven marketing binnen jouw organisatie. Bij 100%driven zijn we hier dagelijks meebezig. Laten we eens kennis maken om de mogelijkheden voor jouw bedrijf te bespreken!

Neem contact met ons op
We maken gebruik van functionele en analytische cookies. Meer hierover in onze privacy statement.