Data driven Employer Branding

Employer Branding is natuurlijk niets meer en minder dan het creëren van merkvoorkeur binnen een specifiek gedefinieerde groep op de arbeidsmarkt. Door te investeren in de propositie als aantrekkelijke werkgever, krijg je op termijn meer en kwalitatief betere aanwas van sollicitanten, wat bijdraagt aan de overall business performance. Maar dit kun je enorm versnellen door deze 4 stappen goed in te richten.

Employer branding model met 4 stappen.

Stap 1. Binden van Talent

Voor je begint moet je weten wie je wilt hebben. Wie is voor de vacatures die je wilt vervullen de juiste doelgroep op korte en langer termijn. Welk type mens past bij je bedrijf en hoe weet je waar je ze moet vinden? Bij een groter bedrijf kun je een demografische schets laten maken van jouw personeel. Of je kunt de doelgroep strategisch definiëren.  Hoe dan ook de basisvoorwaarde voor het communiceren met deze groep is weten wie je wilt bereiken.

Zodra je die stap hebt gezet, kunnen we gaan kijken waar we ze kunnen bereiken. Sommige doelgroepen zullen gemakkelijk zijn, andere zullen wat meer nodig hebben om te bereiken en voor jou te kiezen. Je moet ook niet verwachten dat iedereen precies op dat moment aan het zoeken is. Binden van Talent is een proces dat je de knoppen geeft om aan te draaien en je funnel vol gooit met mogelijke kandidaten voor de toekomst én voor nu.

Ook moet er gekeken worden voor welke doelgroep je een sterk employer brand moet neerzetten. Zijn er in de toekomst software developers nodig of bijvoorbeeld meer commerciële profielen? Dan is het goed om daar vast de juiste content voor te genereren. Daarnaast is het van belang rekening te houden met de voorkeuren van de potentiële kandidaten in deze groep; op welke platformen zijn deze aanwezig en welk kanaal heeft de voorkeur?

Stap 2. Boeien van Talent

Zodra je het zaadje bij jouw doelgroep hebt gepland en je ze dus wat gemakkelijker weet te binden aan jouw Employer Brand begint de Boeien fase. In deze fase draag je jouw kernwaarden (de Employer Value Proposition) uit en bevestig je ze met behulp van de  juiste verhalen, cases en collega's aan het woord.

Door op een gestructureerde en consequente manier over de kernwaarden van de organisatie te communiceren hou je het talent geboeid en geïnteresseerd. Daarmee word je als werkgever top of mind, op de onderwerpen die jij (en je doelgroep) belangrijk vindt. Door het talent te boeien, ontstaat er een Talent Pool ofwel Community waarbij je een voorraad aan potentiële nieuwe medewerkers ‘warm houdt’ totdat jij op zoek bent naar nieuw talent.

Stap 3. Binnenhalen van Talent

Nù gaat de investering in Employer Branding zich uitbetalen. Voor het binnenhalen van het talent kan er namelijk gericht actie worden ondernomen om de geboeide talenten uit de Talent Pool binnen te halen. Hiermee zorg je voor het juiste aantal sollicitanten, op het gewenste moment en binnen het gestelde profiel. Als de voorgaande stappen juist en proportioneel zijn doorlopen dan kan deze laatste stap relatief goedkoop, snel en eenvoudig worden uitgevoerd.

Genereer ook zij-instromers met datagedreven acties

Belangrijk om niet te vergeten zijn de zogenoemde ‘zij-instromers’ die niet alle stappen van de Data Driven Talent Journey doorlopen, maar nú willen solliciteren. Wanneer de (online) vacature distributie goed is ingericht, zullen actief werkzoekende op platformen zoals Indeed, LinkedIn of social media geheid reageren. Deze sollicitanten zijn vaak minder bekend met het bedrijf, minder ‘engaged’ en vallen vaker uit in een procedure. Maar als je talent pool niet toereikend is, is dit een goede knop om aan te draaien. Aan de hand van de data & doelstellingen van de openstaande werving kan het zijn dat er een bredere campagnes voor zijinstromers nodig is. Hoe groot is jouw talent pool al?

Stap 4. Behouden van Talent

Wanneer je talent niet kunt behouden, blijf je bezig met het werven en opleiden van nieuwe medewerkers. Zonde! Wanneer de interne medewerkers hoog scoren op engagement dragen ze aantoonbaar bij aan het versterken van je employer brand. Zo zullen zij relevante vacatures aanbevelen in hun netwerk - waaruit vaak de beste kandidaten komen - wat op zijn beurt weer gemiddeld meer betrokken nieuwe medewerker oplevert. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om te investeren in het behouden van talent, welke manier het meest effectief is, verschilt per organisatie.

Samengevat; zorg dat de huidige medewerkers ambassadeur zijn van het bedrijf. Door het bevorderen van interne mobiliteit borg je kennis en bouw je aan het interne netwerk.

Optimale Talent Journey

Gedurende de gehele ‘reis van talent’ is gebruikersgemak van essentieel belang voor de kandidaat. Deze wil een soepele ervaring en moet het gevoel hebben dat de rode loper wordt uitgelegd. Ze willen de juiste informatie, op het juiste moment inzichtelijk hebben en het liefst ook nog via het kanaal dat zij zelf kiezen. Is het systeem waarin gesolliciteerd kan worden intuïtief? Reageer je snel en volgens jullie employer brand als de kandidaat voor deze vacature niet geschikt is. Met andere woorden; zijn alle touchpoints in de Journey aangesloten en consistent? En onderschrijven ze jouw Employer Value Proposition.

Jouw voordelen van de Data gedreven Talent Journey

Aan de andere kant wil je als werkgever inzicht in je talent pijplijn; is deze goed gevuld? Met de juiste mensen? Hoe lang is de doorlooptijd van mijn proces? Welke (feedback) data komt er uit mijn funnel en wat kunnen we daarmee? Kortom: strategische inzichten op basis van data, die de basis zijn voor alle vervolgacties.

Let’s go!

Je vraagt je misschien af: Ja, en nu? Het beste is om te starten met een scan van de Talent Journey; hoe staat de talent journey ervoor? Neem vervolgens je huidige talent journey als basis, formuleer concrete strategische doelstellingen, wijs de verbeterpunten passend bij de beschikbare resources aan en bepaal de objectives / KPI’s waarop je gaat rapporteren. Nu kun je starten met de Employer Branding roadmap om vervolgens aan de slag te gaan!

Succes met het maken van de roadmap en laat mij vooral weten wat je plannen zijn, ik ben benieuwd!

Heb je hulp nodig?

Neem contact op voor een (online) koffie via onderstaand formulier of mail Chris direct via chris@100procentdriven.nl.

We maken gebruik van functionele en analytische cookies. Meer hierover in onze privacy statement.